آبشار سنگان تهران آبشار سنگان در زمستان آبشار سنگان کجاست آبشار سنگان رودخانه آبشار سنگان طبیعت اطراف آبشار سنگان طبیعت روستای سنگان مسبیر آبشار سنگان آبشار سنگان در تهران
برتر در ایران تهران تهران

آبشار سنگان در نزدیکی شمال غرب تهران

پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹
4,528 بازدید بدون دیدگاه

آبشار سنگان که در شمال غربی تهران و در دل رشته‌کوه البرز جای گرفته است، به دلیل موقعیت قرارگیری، آب‌وهوای مناسب و نزدیکی به پایتخت، همه‌روزه به‌خصوص در ایام تعطیل افراد زیادی را برای تفریح و همچنین ورزش پیاده‌روی و کوهنوردی سبک به این منطقه می‌کشاند.

معرفی آبشار سنگان

آبشار سنگان در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه حصار و در روستایی به همین نام، از توابع بخش کن و شهر تهران، جاری است. این آبشار ۲۵۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شمال آن قله پهنه حصار واقع‌شده است.

رودخانه فصلی سنگان به طول دوازده کیلومتر از دامنه‌های شرقی کوه کرکو در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه گرفته و پس از سیراب نمودن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن (سولقان) می‌ریزد.

شیب مسیر پس از عبور از باغ‌ها، به‌تدریج زیاد شده و بر روی یال‌های متعددی امتداد می‌یابد که دیواره‌ای سنگی تمام این یال‌ها را نصف کرده است. این دیواره بلند باعث به وجود آمدن آبشار معروف سنگان شده است که بر بالای این دره خودنمایی می‌کند. آبشار زیبای سنگان با بلندی حدود ۳۰ متر دارای محوطه‌ای مسطح و مناسب برای اطراق و استراحت است. در طرف چپ آبشار هم با کمی فاصله غارهایی دیده می‌شوند که هنگام استراحت در آن‌ها، نسیمی دل‌نشین همراه با پودر آب، صورت شما را نوازش می‌کند.

چه موقع از آبشار سنگان بازدید کنیم؟

اگر در ماه‌های پایانی سال (به‌ویژه اسفندماه) به منطقه بروید، یکی از زیباترین صحنه‌های طبیعت را خواهید دید. قندیل‌های بزرگی از یخ و برف که سرتاسر آبشار را پوشانده است. در فصل زمستان قطره‌های آبی که از آبشار فرو می‌ریزند، به‌محض برخورد به زمین یخ می‌زنند و به مرور زمان، تپه‌ای از قطرات یخ‌زده زیر آبشار درست می‌شود که شبیه تونلی توخالی است.

همچنین این منطقه در اوایل بهار نیز طبیعت زیبایی دارد و با توجه به آب شدن برف‌ها، آبشار بسیار پر آب بوده و زیبایی بسیاری دارد. شکوفه‌های درختان میوه نیز بر زیبایی منطقه در این فصل افزوده است و شما می‌توانید قدرت خداوند را در طبیعت این منطقه احساس کنید.

تابستان و پاییز این منطقه هم زیبایی خاص خود را دارد و می‌توانید از آن لذت ببرید. اما ممکن است با توجه به فصلی بودن آبشار، در تابستان آب آبشار کم شود، اما با توجه به هوای مطبوع و نزدیکی به تهران ارزشش را دارد که آخر هفته‌ای را در این منطقه سپری کنید و لذت ببرید. پاییز نیز که فصل هزار رنگ است و قطعاً زیبایی وصف‌نشدنی را برای علاقه‌مندان به وجود خواهد آورد.

امکانات حوالی آبشار سنگان

خوشبختانه در ابتدای مسیر و در روستا امامزاده، رستوران، دکه جهت خرید خوراکی، سرویس بهداشتی، سکو جهت نشستن، آب خوردن و … وجود دارد و می‌توانید از تمامی این امکانات استفاده کنید. اما در طول مسیر رسیدن به آبشار تقریباً امکانات خاصی جهت استفاده مراجعه‌کنندگان تعبیه نشده است و باید تمامی وسایل مورد نیاز را از قبل تهیه کرده و همراه خود داشته باشید.

توصیه‌های مهم برای رفتن به آبشار سنگان

۱– بهتر است این سفر را با دوستان خود و یا تورهای طبیعت‌گردی این منطقه انجام دهید. چراکه ممکن است با مشکلاتی در طول مسیر مواجه شوید که رفع آنها به‌تنهایی برای شما مقدور نباشد.

۲حتماً وسایل موردنیاز مانند لباس اضافه، دمپایی و.. را همراه خود داشته باشید. زیرا اگر با دوستان خود به این منطقه بروید و آب‌بازی جانانه نکنید نیمی از لذت سفر را از دست داده‌اید.

۳حتماً کیسه‌ای در طول مسیر همراه خود داشته باشید تا زباله‌های تولیدی خود را در آن بریزید تا در انتهای مسیر و در کنار امامزاده به سطل زباله برسید.

۴– اگر فصل زمستان را برای دیدن آبشار سنگان انتخاب کرده‌اید، وسیله نقلیه خود را در جایی نزدیکی روستا پارک کنید و به‌هیچ‌وجه ماشین خود را تا امامزاده نیاورید. به دلیل سرمای هوا جاده پرشیب امامزاده در بعدازظهر خیلی زود یخ می‌زند و خطراتی را برای به وجود می‌آورد.

آدرس آبشار سنگان

جاده امامزاده داوود، جاده روستای سنگان

برای دسترسی به آبشار سنگان از سمت کرج و غرب تهران پس از میدان دهکده المپیک به سمت شرق در اتوبان همت حدود ۳ کیلومتر مسیر را طی کنید و از محل میدان دوم شهران به سمت کن وارد شوید. در ادامه از طریق خیابان کوهسار به سمت امامزاده داوود و پس از حدود ۱۰ کیلومتر در سه راهی به سمت چپ جاده که تابلو جهت سنگان را نشان می‌دهد حرکت کرده و با طی این مسیر به روستای سنگان پایین و از آن پس به روستای سنگان بالا می‌رسید.

لازم به ذکر است که فاصله تهران تا سنگان با اتومبیل حدود ۱ ساعت است.

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
بهترین زمان بازدید
اسفندماه
امکانات
امکانات اولیه در روستای سنگان
آدرس
جاده امامزاده داوود، جاده روستای سنگان
فاصله تا تهران
حدود یک ساعت با اتومبیل
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها